woensdag 12 januari 2011

Winterjasmijn


Tijm is op de peuterschool. Linde slaapt. Ik lig op de bank en ik wee. Steeds weer dwalen mijn ogen naar de klok. Ik tel de minuten tot de volgende kramp. Tien minuten. Elke keer weer, al de hele dag. Zo schiet het niet op. Zo komen we er niet. Ik zucht. Ik kijk naar buiten naar de grijze grauwe tuin. Het is droog. In de takken hangen zware regendruppels. Mijn ogen dwalen over de natte dorre planten. Opeens zie ik een sprankje kleur, een kleine gele ster. In de zomer plantte ik de struik. Maar hij heeft het zwaar in zijn dorre droge hoekje onder de schutting. Weggeknaagd door de konijnen. Slechts één spriet bleef over, met erin wat verdorde knoppen. Ik had de plant al opgegeven. Maar nu, op deze regenachtige vrijdag in januari bloeit er een eenzaam klein bloemetje in de winterjasmijn. Ik wrijf over mijn buik. Dit is een teken. Ik voel het. Het wordt een meisje en ze komt eraan.

Maar de weeën blijven rommelen. Eerst langzamer, dan weer sneller, soms pijnlijk, dan weer niet, en zo gaat het maar door, het weekend lang. Pas op dinsdagochtend word ik wakker en denk: pijn. Echte pijn. Maar niet genoeg. Te langzaam, elke tien minuten, steeds maar weer. Roel vertrekt naar zijn werk, ik naar de orde van de dag. Speelafspraken, de was, Tijm naar school. Linde in bed voor haar middagslaapje. En dan opeens, wordt langzaam snel. Mijn brein en lijf houden het nauwelijks bij. Opruimen. Roel bellen. Bad klaarzetten. Ziekenhuis bellen. In gesprek. Opnieuw, opnieuw. Roel brengt Linde weg. Hij is terug en ik laat hem niet meer los. Een stroomversnelling van hormonen en pijn heeft me in zijn grip. De deurbel gaat. Ik voel een plop. Een guts. De midwife komt binnen terwijl ik vertwijfeld staar naar de plas bij mijn voeten.
‘De baby komt,’ schreeuw ik. ‘Nu!’
De wee ebt weg en ik kalmeer wat. ‘Wil je me nog onderzoeken, kijken?’
Ze kijkt in mijn ogen en mijn lichaam op en neer.
‘Nee,’ zegt ze kalm. ‘Ga maar. Doe maar wat je moet doen.’
Een nieuwe wee welt op. ‘Ik haal het bad niet,’ kreun ik.
‘Jawel,’ zegt ze en zij en Roel helpen me de birthpool in.
Mijn lichaam perst. ‘Niet te snel,’ denk ik nog, ‘dan scheur ik.’
Maar mijn lichaam luistert niet. Ze is er al uit.

Ik lig weer op de bank. Buiten wordt het al donker maar ik hoef de bloem niet meer te zien. Nu ligt ze op mijn buik. Mijn dochter. Onze tweede dochter. Jasmijn.

Langzaam komt weer terug. We drinken een kopje thee met de midwifes. Ze hebben geen haast, ze zijn er net. Jasmijn wordt gewogen, gemeten, gekeurd. Goedgekeurd. Ze drinkt. Ze drinkt gulzig. Rustig ruimt Roel het huis op. Hevelt het bad leeg. We bellen de grootouders, ooms en tantes. Dan is tijd Tijm van school te halen. Ik lig op de bank en ik wacht. Dan hoor ik de deur. Kleine stemmetjes in de gang.
‘Mama, mama. Baby. Bad!’
Ik glimlach. We zijn compleet.

23 opmerkingen:

  1. Een big smile en een traantje wegpinken bij dit prachtige stukje over de geboorte van jullie Jasmijn. Ze is er! Hoe je het voor elkaar gekregen hebt om nu al zo'n prachtige blog te schrijven weet ik niet, maar wat een verhaal Karien; zo bijzonder, zo mooi. Wauw. En natuurlijk ook hier een dikke proficiat met jullie dochter en zusje Jasmijn :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Heel erg gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter. Vreemd lijkt me, zo'n trage start, lang in de weeën en dan zo'n roetsj-bevalling. Maar wat maakt het uit, veel geluk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een prachtig ontroerend verhaal. Dat je dat nu al weer kunt.En ik maar denken dat jasmijn een witte bloem was. Maar de winterjasmijn is echt geel. Mooi zo'n geurig boeket.
    Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig wat een verhaal!! Gefeliciteerd met jullie dochter en zusje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! Heel veel geluk met jullie Jasmijntje! Prachtige naam, het past precies. Hoop dat langzaam gewoon nog steeds langzaam is en dat je een super kraamtijd (en daarna) zult hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd! Wat een ontroerend verhaal.
    Jasmijn! Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met jullie prachtige dochter met de mooiste naam die ze maar kon krijgen!
    Wat heerlijk, weer zo'n wondertje geboren en ontvangen in jullie gezin. Geniet van de liefde van elkaar en voor elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een prachtverhaal, en zo mooi geschreven. Geniet nu maar van jullie babymeisje..
    Een prachtige naam ook, die precies past in het rijtje!!
    Proficiat aan de hele familie!
    Heel veel liefs en een zacht kusje voor Jasmijn
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ahhh wat lief! heel mooi verhaal. jasmijn is geboren en jij bent een geboren schrijfster!
    xx Marien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goh, wat heb je dit mooi beschreven. Echt!
    Ontzettend gefeliciteerd met de komst van jullie tweede dochter, Jasmijn. Veel geluk samen en geniet van elkaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van harte gefeliciteerd! Wat een prachtig verhaal. Ik dacht halverwege (toen de dinsdag was aangebroken): het kan toch niet waar zijn dat dit uitloopt op een bevalling? Dan kan ze dit verhaal toch nog niet geschreven hebben? Maar jawel! Heel mooi. Veel geluk en liefde gewenst saam.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik had al een paar keer je blog gechecked, ik was zelf ook zo nieuwsgierig. Zelf heb ik 4 kids gekregen binnen 5 jaar waarvan de 2e zelfs zonder verloskundige omdat het opeens zo snel ging. Het blijft bijzonder. Ik word een sentimentele oude muts. 'k ben wel nieuwsgierig of jullie de naam al hadden voor je de bloem zag of door de bloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Proficiat! Wat mooi, met die winterjasmijn.
    Ik lees je blog al een tijdje om dat ik je verhalen zo herkenbaar vind. Ik ben ook zwanger van mijn derde kindje, onze oudste is 4.
    Heel veel geluk samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eindelijk, daar is ze dan! Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter en zusje! Welkom, Jasmijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoera! Daar is ze dan! En wat hebben jullie haar een prachtige naam gegeven! Ik wens jullie alle geluk toe!

    Groetjes van een trouwe meelezer, Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoera, daar is ze dan. Van harte gefeliciteerd met jullie wondertje! Geniet van de compleetheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ah, ze is er! Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter en zusje. Ik zal 't ook vermelden op coeliakie.forum2go

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd met de geboorte van Jasmijn! Wat heb je dat ontroerend opgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoera gefeliciteerd! En ik sluit me aan bij iedereen voor mij, wat een ontzettend ontroerend logje en wat een mooie naam!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank allemaal voor de felicitaties! Jasmijn maakt het erg goed, ze drinkt en slaapt graag en veel. Met mij zelf gaat het iets minder, ik heb last van een ontstoken baarmoeder, dus voorlopig nog even op bedrust. Maar hopelijk snel weer op de been/ aan het schrijven!

    @gerry, we hadden de naam al eerder. Vandaar ook dat de bloem me zo trof denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met Jasmijn; jij heel veel beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gefeliciteerd met Jasmijn. prachtige naam. Past ook mooi bij de namen van de andere kindjes. Hoop dat jij ook snel opknapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Proficiat! In het water bevallen, dat lijkt me heel bijzonder. Heb je het idee dat Jasmijn het nu ook (extra?) prettig vindt om in bad te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen